Dahlia moest na een fantastisch seizoen in 2023, dit jaar een stap terugdoen. Het waren niet alleen de nieuwkomers die – afgaand op de resultaten van vorig jaar – de markt verstoorden. Het weer speelde een grotere rol.
Het seizoen van de dahlia is kort. Alles moet meezitten om er een succes van te maken. Dit jaar zat er veel tegen. Joram Kuijvenhoven van JK Plant: „Het lijntje tussen goed en slecht was dun dit jaar. Bij één kar teveel, gingen de prijzen al onderuit. De klimaatomstandigheden zaten niet mee en nieuwe aanbieders probeerden een plekje te veroveren in een markt die daar geen ruimte voor bood. Omdat we de bui al zagen hangen, na de euforie van vorig jaar, hadden we zelf wat minder opgezet dit jaar. Daardoor viel het achteraf voor ons best mee. Buiten de vaste lijnen, hadden we weinig extra aantallen weg te zetten.” Dat kwam goed uit, want zelfs de harde kern van dahlia-kwekers had moeite om het product in de daghandel kwijt te raken. Aron van de Burg van kwekerij Maron: „Vergelijken met vorige jaren doe ik niet. Ik kijk alleen naar kosten en opbrengsten. Dit jaar zat er niet veel winst in. De daghandel was slecht. Nieuwkomers zorgden voor wat meer aanbod, maar het weer was de grootste spelbreker.”
Rudi Heling, inkoper voor Tuinland, ziet het seizoen van dahlia steeds verder opschuiven. „Het begint vroeg en loopt langer door. In het verleden was er in het naseizoen nog best veel vraag, maar weinig aanbod meer. Blijkbaar hebben telers daar op ingespeeld, want nu konden we langer aan dahlia’s komen. In onze Tuinland-winkels liep dahlia niet minder hard door het slechte weer, met name de grotere potmaten deden het goed. Dahlia was een steady factor in een grillig seizoen. Opvallend is dat er richting het eind van het seizoen meer vraag is naar donkerbladige dahlia’s.”