De consument wordt steeds kritischer en bezorgder over de duurzame stappen die bloemisterijtelers zetten. Dit wordt gevoed door media, ngo's en de maatschappelijke discussies die er spelen. De consument wil graag blijven genieten van bloemen en planten, maar wel met een gerust hart. Transparantie en zichtbare verbeteringen zijn cruciaal. De oproep aan de sector is helder: werk aan vertrouwen en laat zien welke stappen gezet worden richting een duurzame toekomst. Dit blijkt uit onderzoek van Bloemenbureau Holland.
De trends ’Consument & Duurzaamheid’ van Bloemenbureau Holland (BBH) zijn voor het derde achtereenvolgende jaar gepresenteerd. Ditmaal niet in het World Horti Center, maar via een webinar op 15 april. In vergelijking met andere jaren is een positief gevoel omtrent bloemen en planten aan het omslaan in een negatiever gevoel. Anne van der Wal, BBH-programmanager duurzaamheid en welzijn, benadrukt wederom dat het een momentopname is. Met acties en positieve verhalen is wellicht het tij weer te keren.
