Chlorophytum is één van de meest veelzijdige en crisisbestendige groene planten. Van de huidige dip in groen merkt het niets. Gebruik in wandbeplantingen en als dierenvoer geeft het product extra afzetmarkten.
Chlorophytum kent een ijzig stabiele markt. Aanbod, vraag en prijzen veranderden de afgelopen jaren minimaal. „Het is een sterke, makkelijke en niet al te dure plant. Vooral door het bonte blad is hij heel herkenbaar. Daardoor is het een blijvend populaire plant en doet die ook nu geen stap terug”, legt Richard Venema van Plantworld uit. Teler Willem Jongenotter voegt daaraan toe: „Chlorophytum wordt veel in wandbeplantingen gebruikt en dat is best een groeimarkt. De onbespoten planten bieden we ook aan als diervoer. Konijnen zijn er gek op. Het product heeft dus meer afzetmogelijkheden dan veel andere groene planten.” Chris van den Heuvel van Hillplant merkt dat chlorophytum vooral in Nederland heel populair is. “We zien de laatste tijd ook veel plantjes naar scholen gaan. Decorum en BBH sponsoren een project waarbij bloemist Frank Timmermans scholen langs gaat om de jeugd te interesseren voor planten. Hij gebruikt daar onder meer chlorophytum voor, omdat het een sterke plant is. Kinderen krijgen allemaal een eigen plantje met hun naam erop en leren die te verzorgen. Een zelfde educatieve toepassing zien we ook jaarlijks op de Franse markt.”
Bij Intratuin pluste chlorophytum vorig jaar, tegen de stroom in. Berry Peters: „Als kamerplant, maar ook op de dierenafdeling verkochten we er meer van. Ook in januari zien we de bestellingen weer wat groeien. Het is een makkelijke plant met een leuk prijsje. Vooral de rassen Ocean en de Bonnie lopen goed. Mini’s en potmaat 12 hebben de overhand. Hangers in pot 17 verkopen we ook, maar dat aandeel is klein.”