In veertien jaar liet het Colombiaanse bedrijf Capiro ruim 11.000 containers bloemen per schip vervoeren naar Europa en de Verenigde Staten. Met de focus op zeevracht onderscheidt de chrysantenkweker zich. De uitdaging is volgens commercieel manager José Henao nog duurzamer te worden, om bijvoorbeeld ook de Duitse markt te veroveren.
Wereldwijd loopt de Colombiaanse chrysantenkwekerij Flores el Capiro, gevestigd in de regio Antioquia bij Medellin, voorop met zeevracht. Dat is niet altijd zo geweest, vertelt commercieel manager José Henao. „Het bedrijf is in 1981, dus ruim veertig jaar geleden, op heel andere wijze begonnen. Drie vrienden werkten samen in de tuinbouw. Ze teelden geen bloemen, maar tomaten. Dat was geen groot succes, mede doordat de variëteit te groot was voor de markt. Toen kwam een vader van een aandeelhouder op het idee om met bloemen te beginnen.”
De aandacht ging daarbij aanvankelijk vooral uit naar de Verenigde Staten (VS) als afnemer. „Maar dat veranderde door hoge inflatie en doordat een te sterke peso te ongunstig was voor de exportindustrie naar de VS. Capiro ging op zoek naar nieuwe markten. Dat werd het Verenigd Koninkrijk.”