De bromelia ananas blijft meeliften op de urban jungle trend, maar het hoogtepunt lijkt nu wel voorbij te zijn. Producenten doen er alles aan om de aandacht vast te houden, vooral met differentiatie in potmaten.
Ananas comosus had afgelopen jaren aan belangstelling geen gebrek. Maar het loopt nu tegen begrenzingen op. De hype neemt af. Bovendien kent de plant een lastig planbare teelt, met relatief veel uitval. Zelfs doorgewinterde kwekers betalen nog elk jaar leergeld. Dat belemmert het verder opschalen van de productie én de mogelijkheden van actiematige afzet. Er is een flinke opbrengst nodig om het verlies van uitval goed te maken. De afgelopen jaren lukte dat aardig, profiterend van de toegenomen belangstelling.
„Nu de markt wat verzadigd lijkt te raken, moeten we meer moeite doen om de prijzen vast te houden. Zoals met verdere differentiatie. Ook proberen we aan te sluiten op de beleving van jongeren, omdat uit onderzoek blijkt dat vooral de jongere generatie de plant meepakt”, zegt kweker Siegfried Bunnik. Aanbod als eetbare ananas kan ook tot extra vraag leiden. Marco van den Berg van kwekerij Plantcompany: „De dure certificering en teeltaanpassingen die daarvoor nodig zijn, vergen tijd en moeten dat uiteindelijk wel waard zijn. We onderzoeken het wel, maar met het huidige uitvalspercentage ligt het nog niet voor de hand.”