Buddleja blijft een mateloos populair product, maar klok en daghandel laten zien dat de grenzen aan de groei nu toch wel bereikt zijn. ‘Een pas op de plaats is op zijn plaats’, zeggen doorgewinterde kwekers.
In 2022 bleven explosieve groeicijfers voor het eerst na jaren uit. Veel telers die het ’erbij’ deden, zagen de bui hangen en bleven weg. Dit jaar groeit het aanbod weer met ruim 30%, ondanks dat er wat meer uitval was door vorstschade begin dit jaar. In de vaste lijnen valt de invloed van de volumestijging mee, maar de daghandel was stroever en op de klok zakten de prijzen flink weg. Kweker Jan Out: „De enorme uitbreiding zet druk op de markt. Bij ons lopen ze nog goed weg, omdat onze vaste afnemers – vooral tuincentra – op dezelfde voet doorgaan. Maar zonder vaste lijnen, kom je er dit seizoen minder goed vanaf. De productie zal een stap op de plaats moeten doen. Ook van de recente butterfly Candy-serie staat er nu wel heel veel uit. Klanten pakken die nog altijd goed op, maar het moet niet te gek worden.”
Ook handelskwekerij Antoon Rijnbeek denkt dat er een kantelpunt is bereikt. „Het voorjaar was goed, maar stroever dan we gewend waren. De grootschalige retail doet het rustiger aan en ook de daghandel is mak. Ik denk dat we de hele goede jaren nu wel gehad hebben.”