Voorafgaand aan hun ledenbijeenkomst bezochten vijftien leden van de KAVB-Kring Zuidwest Nederland afgelopen donderdag 21 mei het nieuwe, indrukwekkende pand van Noordhuys Packing in Oude-Tonge. Tomatenteler Theo van Noord, algemeen directeur, deelde hier zijn visie over ondernemerschap, consolidatie en de aanpak van het gevreesde tomatenvirus (ToBRFV) met de aanwezige bloembollentelers.
De leden van de kring kregen eerst een presentatie van Theo van Noord, daarna een rondleiding op de werkvloer waar de sorteer- en verpakkingslijnen staan. Theo Van Noord nam de bezoekers mee in de 25-jarige geschiedenis van het familiebedrijf. Wat in 2000 begon met 3 hectare tomaten, is door diverse overnames uitgegroeid tot Noordhuys Growing: een speler met 4 locaties en in totaal 46 hectare kas met diverse tomatensegmenten.
Volgens tomatenteler Van Noord zet de consolidatie in de sector hard door: "Het was ook voor ons een aantal jaar geleden de vraag: overnames doen of zelf gegeten worden. Ik verwacht dat er over tien jaar nog maar 15-25 tomatentelers in Nederland over zijn, tegenover zo’n vierhonderd 25 jaar geleden." Het totale Nederlandse areaal blijft stabiel/licht krimpend, verdeeld over belichte en onbelichte teelt om jaarrond te kunnen leveren.
