BRANDED CONTENT – FloraZON is al bijna twintig jaar een gevestigde naam in de bloemistenwereld. Het inkoopcentrum fungeert als ’magazijn van de bloemist’, maar staat ook bekend om haar brede assortiment en goede prijs-kwaliteitverhouding. En sinds kort gaat FloraZON nog een stap verder: de cash-and-carry helpt bloemisten inspringen op de snel veranderende markt, zakelijke kansen te verzilveren en commercieel sterker te worden.
Hortipoint Mediaproducties in samenwerking met FloraZON. Dit artikel valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie
Voor veel bloemisten behoeft FloraZON geen introductie. Het inkoopcentrum in Venlo is al jarenlang dé inkoopplek voor bloemisten uit met name Zuidoost-Nederland en Duitsland. „Ons klantenbestand bestaat uit zo’n 7.000 adressen. En naast bloemisten, hoveniers en tuincentra weten steeds meer eventplanners ons te vinden”, vertelt commercieel manager Michelle Schreinemachers.
Onderscheidende waarden
FloraZON staat onder meer bekend om haar brede assortiment. Dit wordt geboden door vijf groothandels: FleuraMetz en Dings bieden snijbloemen, Ebus Planten staat garant voor een breed assortiment kamerplanten (deels uit eigen kwekerij), het assortiment van Dillewijn Alflora omvat decoratie- en verpakkingsmaterialen en zijden bloemen en Garden Plant biedt een uitgebreid assortiment buitenplanten. „Samen vormen deze winkels een complete inkooplocatie voor de bloemist.”
FloraZON onderscheidt zich op diverse manieren in de markt. Zo zijn de schappen altijd goed gevuld, waardoor het inkoopcentrum fungeert als ’magazijn voor bloemisten’. „Sommige bloemisten uit de regio komen meerdere malen per week. Ze hoeven zelf dus weinig op voorraad te hebben.”
Daarnaast kent de cash-and-carry ruime openingstijden (zeven dagen per week open) en is er sprake van een goede prijs-kwaliteitverhouding. „Al deze unieke verkoopargumenten hebben bijgedragen aan onze goede naam.”
Vanaf nu gaat FloraZON nog een stap verder: het inkoopcentrum gaat bloemisten actief helpen om slimmer te ondernemen. Iets waar zij duidelijk behoefte aan hebben, merkt Michelle. „De wereld en de markt zijn continu in beweging. Sociale media en influencers bepalen de trends, die komen en gaan. Voor bloemisten is het bijna onmogelijk om dit allemaal te volgen.”
Daarnaast verandert de maatschappij en wordt een goede werk-privébalans belangrijker. Niet voor niets werken nog maar weinig mensen fulltime. „Die tendens zie je ook bij bloemisten. Ze kiezen er bijvoorbeeld vaker voor om op maandag dicht te zijn, om dan hun inkopen hier te doen. Iedere ochtend voor dag en dauw hun spullen inkopen, dat zien ze niet meer zitten. Ze willen slimmer omgaan met hun tijd en tegelijkertijd hun omzet op peil houden of verbeteren. Wij willen hen daarbij helpen.”
Focus op samenwerking
Michelle geeft concreet invulling aan deze nieuwe koers. Sinds anderhalf jaar is de 37-jarige Venlose commercieel manager van FloraZON. „Ik kom uit een ondernemersfamilie – waarin ook deels bloemistenbloed zit – en bekleedde jarenlang salesfuncties in diverse branches”, vertelt ze. „Dit deed ik vanuit een eigen visie. Mijn overtuiging is dat je transparant moet zijn en moet inzetten op samenwerking. Dan bereik je het meest. Dat is ook de basis voor de koers die ik vaar met FloraZON. En deze sluit aan bij die van oprichter Lex Ebus. Ik probeer – samen met de groothandels die hier gevestigd zijn – ons inkoopcentrum naar een hoger plan te tillen en vooral ook bloemisten commercieel sterker te maken. Op het creatieve vlak hoeven we hen niets te leren, maar ze krijgen wel graag handvatten aangereikt om het zakelijk anders en slimmer te doen.”

Vrolijke gezichten
De najaarsshow die FloraZON eind september organiseerde vormde een soort van pilot voor de nieuwe koers. Het programma omvatte onder meer diverse workshops. Deze waren er bijvoorbeeld op gericht om bloemisten snel verkoop te laten genereren via sociale media. „We willen ondernemers helpen en inspireren om hun eigen social media-kanalen op de juiste manier in te zetten. Voor veel bloemisten is dit een ’moetje’, terwijl sociale media veel kansen bieden om in contact te blijven met je klanten en omzet te genereren. Zónder dat je er continu mee bezig hoeft te zijn.”
Sociale media zijn volgens Michelle ook een waardevolle inspiratiebron. „Wanneer een filmpje met een bepaalde trend of product miljoenen keren wordt bekeken, kun je er vanuit gaan dat dit zal aanslaan bij de consument. Ik houd sociale media goed in de gaten en kijk welke trends interessant kunnen zijn voor de bloemisten die bij ons inkopen. Ofwel: ik vertaal de vraag vanuit de consument richting onze klanten. Bijvoorbeeld door influencers – die dikwijls honderdduizenden volgers hebben – workshops te laten geven.”
Onder andere de workshop rondom het thema ’razendsnel seizoenskransen maken’ was een ware hit tijdens het najaarsevent. „We lieten zien hoe je in korte tijd een krans kunt maken met een interessante marge. Dit sloeg enorm aan bij onze klanten. Ik zag alleen maar vrolijke gezichten.”

Hands on-workshops
De ingezette koers wordt in 2025 verder uitgerold. Ieder seizoen organiseert FloraZON speciale workshops, passend bij het seizoen. Zo staan de thema’s ’Blossoming’, ’Flowering of love’, ’Memory in bloom’ en ’Winter miracles’ op de rol. „Hierbij delen we trends van social media en geven we bijvoorbeeld influencers en ook onze klanten een podium om bloemisten te inspireren. Overigens zetten we hierbij in op ’hands on-workshops’; bloemisten kunnen zelf meedoen. Met deze workshops willen we hen helpen om het maximale commerciële rendement uit een bepaalde periode te halen. Daarbij zijn deze workshops een ideale gelegenheid om informatie te delen en te netwerken. Zo worden we sámen slimmer.”
Samen doen
Michelle benadrukt tot slot dat de nieuwe koers geen ’hogere wiskunde’ is, maar wél het verschil kan maken voor de bloemist. „Door de ontwikkelingen in de markt en maatschappij te ’vertalen’ richting bloemisten, helpen we onze klanten mee te bewegen met wat consumenten willen. We willen met onze klanten meedenken en hen helpen om marktkansen te verzilveren en hun zakelijke skills te verbeteren. Ofwel: we doen het echt sámen!”