De oorlog in Oekraïne heeft naast grote humanitaire gevolgen in het land impact op de bloemenhandel. Logischerwijs hebben Oekraïners wel wat anders aan hun hoofd dan bloemen en planten. Ook de export naar Rusland droogt op. Exporteurs vrezen ook voor hun tegoeden in die landen. „Je zou er maar geld hebben uitstaan.”
„Er heerst chaos en er is onzekerheid. We weten niet wat we moeten doen”, zegt Christina van der Voort. De directeur van Flowerportal heeft deze ochtend met haar medewerkers om tafel gezeten. De handel met de twee belangrijkste markten van het bedrijf in Honselersdijk – Oekraïne en Rusland – ligt op zijn gat. Wat er gebeurt is onzeker, iedere minuut verandert de situatie. „We lopen scenario’s af. Als er dit gebeurt doen we dit, als dat gebeurt dat”, vertelt ze door de telefoon. „Wat doen we bijvoorbeeld met vaste lijnen die we met kwekers hebben lopen? Houden we ze aan of annuleren we ze?”
Van der Voort is zelf Oekraïense. Haar familie woont nog in haar geboorteland en ze is heel betrokken bij de mensen die ze kent in Oekraïne. Stuurt appjes naar klanten om te vragen hoe het met hen gaat. Of ze veilig zijn. Ze noemt de humanitaire hulp die op gang is gekomen voor Oekraïne bijzonder. Zelf is Flowerportal ook bezig om een vrachtwagen die kant op te sturen. Tegelijkertijd moet Van der Voort een bedrijf runnen dat in bloemen handelt. En dat is momenteel lastig.