De stijgende populariteit van buddleja trekt nieuwe producenten aan. In vier jaar tijd verdriedubbelde het aanbod. Dit jaar trekken nieuwkomers aan het kortste eind. Bij rijkelijk aanbod gaat de handel voor vertrouwd.
Buddleja doet het vooral vanwege de trend van biodiversiteit – en dus meer vlinders en bijen in de tuin – heel goed. Tuincentra die aandacht vragen voor biodiversiteit, hebben de vlinderstruik steevast in de conceptafdeling staan en de consument kent de plant ook als zodanig. De groeiende belangstelling trekt nieuwe spelers aan. De productie groeide van 77.000 stuks in 2017 naar 267.000 in 2021.
Arjan Scholten van kwekerij Van der Starre: „Het gebruik als vlinderlokker heeft de afzet een boost gegeven. Wij leveren ze met een vlinderetiket om dat extra te benadrukken. Belangrijk is wel dat je de plant ook bij- en vlindervriendelijk opkweekt. Dus zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. De retail stelt daar sowieso steeds strengere eisen aan. Zelf tonen we dat aan met MPS ProductProof.”
Trend of niet, ook buddleja levert dit jaar in. Bij kwekerij About Plants ziet Jelle Havermans de afzet stokken: „De marktomstandigheden en het overaanbod zitten tegen. Vorig jaar ging er veel weg zonder bloem, nu snoeien we soms terug in afwachting van betere vraag bij nieuwe bloei.” Van de nieuwe serie Butterfly Candy verwacht hij veel. Het zijn compacte planten die het ook als patioplant goed doen. Dat opent nieuwe markten.”
Waterdrinker verkocht afgelopen jaren flink meer buddleja. Inkoper Arjan Bellaart: „Er zijn nieuwe kwekers bij, de vraag is wat minder. De vaart is eruit en helaas blijft de plant niet heel lang goed in de keten. Die heeft omloopsnelheid nodig. Het thema biodiversiteit is blijvend. Dus buddleja krijgt vast weer een boost als de markt straks aantrekt.”