Net als veel andere sectoren kampt het sierteeltvervoer met een tekort aan werknemers, met name van chauffeurs. Volgens cijfers van IRU wordt dat tekort de komende jaren alleen maar groter. Het tekort is er ook in het sierteeltransport, een onmisbare schakel in de keten. Sierteeltvervoerders doen er alles aan om chauffeurs te werven en te binden.
Volgens International Road Transport Union (IRU) is het wereldwijde tekort aan beroepstransport een groeiend probleem voor de transportsector en de economie als geheel. In de EU, Noorwegen en het VK alleen al werden in 2023 233.000 vacatures voor beroepschauffeurs niet opgevuld vanwege het tekort aan geschikte kandidaten. In Nederland was 7-10% van het aantal vacatures niet ingevuld: het ging 5.000 tot 10.000 banen. Het tekort in Europa wordt alleen maar groter. IRU verwacht in 2028 een tekort van 745.000 beroepschauffeurs.
Vrachtwagenvervoer is in de sierteeltsector onmisbaar. Bloemen en planten worden met trucks naar en tussen veilingen gereden. Vandaar gaan de producten met de vrachtwagen naar het vliegveld of naar bestemmingen in Europa. Bloemen die uit het buitenland worden binnengevlogen gaan met de vrachtwagens naar klanten of veilingen.