Januari was nog moeizaam, maar daarna heeft begonia een maand lang flink gepiekt. Tot aan Vrouwendag liep het aanbod razendsnel weg tegen onverwacht hoge prijzen. Wie gokte op last-minutekoopjes, kwam bedrogen uit.
Begonia liep vorig jaar de piekvraag voor Vrouwendag grotendeels mis door corona. Dit jaar waren er veel minder belemmeringen en dat was te merken. Terwijl telers de eerste weken nog moeite hadden om hun begonia’s weg te krijgen, gingen eind januari alle remmen los. „Valentijn was al goed, maar Vrouwendag was echt booming. Oost-Europa liet zich niets in de weg leggen om de populaire feestdag te vieren en ook de Duitse markt ging weer wat verder open. Er was zoveel vraag dat onze pot 12 eind februari al was uitverkocht. Op de klok zagen we prijzen die we vooraf niet hadden verwacht, met de aanhoudende pandemie,” analyseert David Jan Vedder van kwekerij Pligt Professionals. Het prijsniveau bleef ook in week 9 nog goed. „Ik verwacht dat we de prijzen nog wel even kunnen vasthouden nu Duitsland steeds actiever meedoet en andere landen de maatregelen langzaam versoepelen,” zegt Vedder.
Bij Enigma Flowers ging er dit jaar 25% meer begonia weg voor Vrouwendag. Hoofd Inkoop Planten Rob Cornelissen: „Dat is niet raar natuurlijk, maar ook ten opzichte van een normaal jaar deed begonia het nu wat beter. De prijs bleef er lang goed op zitten, dus onze marges zagen er een stuk beter uit. Klanten lieten zich niet afschrikken door de prijzen. Afnemers die speculeerden op lage prijzen omdat veel landen nog dicht zijn, hadden pech. Ze betaalden de hoofdprijs voor last-minutehandel. Naast mix-partijen, was er wat meer vraag op de kleuren rood en roze.” Eind week 8 was de race gelopen, maar de gebruikelijke prijsduik bleef uit, merkte ook Cornelissen.