De Ontwikkelagenda Bloembollen Noord-Holland 2026–2030 is overhandigd aan gedeputeerde Jelle Beemsterboer van provincie Noord-Holland. Dit gebeurde op een bijeenkomst van Fieldlab Bol vorige week vrijdag bij WW van Haaster & Zn in Breezand, deelnemer van de eerste deelnemersgroep van Fieldlab Bol.
De bijeenkomst bij Van Haaster was met name bedoeld voor statenleden en raadsleden, telers en stakeholders; er waren totaal zo’n 45 mensen waarvan zo’n twintig beleidsmakers.
Het doel was te laten zien wat de bloembollentelers met de provincie en gebiedspartners ondernemen voor een duurzame toekomst voor teelt én omgeving, met behoud van het karakteristieke landschap, aldus Rob Brekelmans van Fieldlab Bol. „Door samen te werken, zetten we concrete stappen vooruit en versnellen we de transitie.” De beleidsmakers werden meegenomen in de nieuwste ontwikkelingen in de bollenteelt, met als centrale boodschap: ‘Naar de natuur toe telen: een brug slaan naar emissiereductie.’
Ontwikkelagenda
Noord-Holland gedeputeerde Jelle Beemsterboer (BBB) kreeg de Ontwikkelagenda Bloembollen Noord-Holland 2026–2030 overhandigd. Daarin staat hoe de bollensector in Noord-Holland in die periode wil verduurzamen. Belangrijke input voor de gedeputeerde die onder andere Landbouw en het Provinciaal programma landelijk gebied (PPLG) onder zijn hoede heeft. Beemsterboer nam het woord: „De bollensector is de afgelopen 20 jaar al fors minder gewasbeschermingsmiddelen gaan gebruiken. De wil om dat gebruik verder terug te dringen is er. Dat zie je terug in de stappen die de sector nu zet.” Wel gaf hij aan dat dit ook nodig is voor de waterkwaliteit en natuur, juist in provincie Noord-Holland waar deze functies zo dicht op elkaar zitten.
Provincie wil ook eigen afspraken
Verder zei hij: „Landelijk wordt gewerkt aan een Convenant Gewasbescherming, waar wij actief bij betrokken zijn. Tegelijkertijd wachten we in Noord-Holland niet af. Als provincie met 11.000 hectare bloembollen nemen we onze verantwoordelijkheid. Samen met de sector wil ik stappen zetten richting concrete afspraken om het middelengebruik verder terug te dringen.”
Broedplaats voor innovaties
Brekelmans:: „In Noord-Holland ligt het grootste aaneengesloten bloembollengebied ter wereld. De wil en urgentie om de teelt te verduurzamen zijn dan ook groot.” Dat gebeurt onder meer vanuit Fieldlab Bol, waar hij projectleider van is. De club telers is een broedplaats voor duurzame innovaties in de bloembollenteelt; deelnemers trekken samen op om kennis te vergaren en wisselen ervaringen uit. De telers zetten steeds spaarzamer middelen in, maar de uiteindelijke uitdaging is de komende jaren toe te werken naar een emissievrije bloembollenteelt, aldus de projectleider. „Als je ziet wat we als sector afgelopen jaren hebben bereikt, geeft dat vertrouwen dat het haalbaar moet zijn.”
Met elkaar vooruit
Bloembollenkweker Robin van Haaster van WW van Haaster & Zn in Breezand en deelnemer van Fieldlab Bol merkt dat verduurzaming in de sector breed wordt opgepakt. „Het is niet alleen iets van de koplopers. Daar waar mogelijk zijn telers volop bezig om te vergroenen. Met de kennis en technieken van nu, zien we dat het anders kan en anders moet. We willen niet afwachten, maar met elkaar vooruit.” De grote winst van Fieldlab Bol vindt hij dat door samenwerking kennis wordt uitgewisseld en er op grote schaal op zoek wordt gegaan naar oplossingen. „Waardoor we sneller stappen vooruit kunnen zetten.”
Fotobijschrift: Tinus Teeuwen (links) en Tim van den Berg (rechts) van stuurgroep Toekomst Bollenvak overhandigen de Ontwikkelagenda Bloembollen Noord-Holland 2026–2030 aan gedeputeerde Jelle Beemsterboer (midden).
