Vorige

Anthos: Tekort tulpenbollen nóg groter dan verwacht

Beeld
Ellis Langen

Volgend jaar ontstaan er grote tekorten aan tulpenbollen, zo waarschuwt Royal Anthos, de brancheorganisatie die de belangen voor handelsbedrijven in de bloembollenhandel en boomkwekerijproducten behartigt in een persbericht.

Verschillende exporteurs lieten in Greenity van 9 augustus (nr 17) ook al weten dat de tekorten groot zijn.

Slecht plantseizoen

De tekorten komen door het slechte weer tijdens het plantseizoen, waardoor de bollen er in veel gevallen ook veel later ingingen. Soms werd ook helemaal niet meer geplant. Het slechte weer na het planten, bemoeilijkte de groei nog meer, geeft Anthos aan. ‘Op het land was de schade soms al zichtbaar, maar de werkelijke omvang van de opbrengst werd pas duidelijk in juni en juli toen de oogst werd binnengehaald.’

Voorverkoop tulpenbollen

Vanwege deze omstandigheden konden veel handelsbedrijven in bloembollen slechts 80% van de benodigde tulpenbollen vooraf kopen bij de bollenkwekers, een situatie die sinds oktober 2023, met het aanhoudende slechte weer al steeds moeilijker werd. Anthos schat in dat er bij een redelijke oogst al een tekort van 20% zou zijn. Nu bollen binnen zijn, blijkt volgens Anthos het tekort nog veel groter.

Voor de handel betekent dit dat bollen bijkopen bij kwekers voor een normale prijs vrijwel onmogelijk is; de prijzen zijn voor hen verdubbeld en soms verdrievoudigd. ‘Dit zorgt voor schaarste en daarmee grote uitdagingen binnen de sector, waar handelsbedrijven met jarenlange klantrelaties hun uiterste best doen om iedereen zo goed mogelijk te bedienen.’

Tekort ook in andere gewassen

Ondanks dat de handelsbedrijven daar waar het kan de tulpenacties al hebben vervangen door alternatieven, voelt de handel dagelijks de gevolgen van de schaarste. De problemen gelden hoofdzakelijk voor  Tulpen, maar speelt ook voor gewassen als Alliums, Crocussen, Chionodoxa, Eranthissen en Fritillaria’s.

Duurder

Anthos verwacht moeilijke marktomstandigheden voor handelsbedrijven die in 2025 leveren aan de wereldwijde retail, de institutionele markt en aan professionele bloemproducenten. Anthos zegt dat de handelsbedrijven de afgelopen jaren al vaker soortgelijke situaties voor hun rekening hebben moeten nemen. ‘Met deze oogst zullen zowel de professionele afnemers als consumenten helaas met duurdere producten te maken krijgen.’

Gerelateerde content

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster