Hoewel de productie nagenoeg gelijk is gebleven, is er wat meer ananas comosus verkocht dit jaar. Producenten hebben de teelt beter in de hand, waardoor er minder uitval is. De vraag blijft goed, maar de hype is voorbij.
De ananas blijft populair, ook nu die uit het modebeeld is verdwenen. „De afzet is vergelijkbaar met vorig jaar, maar de najaarsdip die vorig jaar uitbleef, is nu wel weer merkbaar”, zegt Marco van den Berg van Plant Company. De twee Nederlandse producenten hebben dit jaar minder uitval en dus meer kunnen verkopen. Siegfried Bunnik: „Het blijft lastig om te sturen op bloei en vruchtvorming, maar door onderzoek en proeven lukt dat steeds beter.”
Ook kwekers die geïmporteerde ananas aanbieden, zijn tevreden. „In samenspraak met onze leveranciers in Zuid-Amerika is het gelukt om de planten compacter en zuiverder te krijgen. Zo hebben ze nu minder last van bruine bladpunten. We zien dat terug in een betere prijs en regelmatigere bestellingen”, vertelt Jaap Rip van Rip Bromini. Import-ananas is doorgaans groter dan de Nederlandse, terwijl die weer wat sierlijker en beter beworteld zijn. De ananas wordt niet als eetbaar aangeboden. De certificering en aparte productielocatie die daar voor nodig zijn, vergen een te grote investering.