Discussies over landelijk veilen volgens het principe ‘one size fits all’ beheersen de vakmedia. Ondertussen wordt het voor handelsbedrijven steeds belangrijker om bewust te kiezen voor een afzetkanaal waar het waarde kan toevoegen. ‘Geen keuze maken is het begin van het einde’, staat in een rapport van Rabobank. ‘Schakels tussen kweker en consument zonder toegevoegde waarde verliezen bestaansrecht’.
Directeur Matthijs Mesken van VGB kan zich goed vinden in de inhoud van het rapport. „Je moet voortdurend kijken naar jouw rol in de keten en naar de veranderingen en daarop inspelen. Anders is je rol uitgespeeld.” Dat is altijd al zo geweest, maar nu gaan de ontwikkelingen in de markt en in de keten steeds sneller, constateert hij. Globalisering en digitalisering zijn belangrijke aanjagers daarvan.
Voor handelsbedrijven zijn er verschillende opties, legt hij uit. Bijvoorbeeld verder specialiseren in een product of in een afnemersgroep, samenwerking of aansluiting zoeken bij een ander bedrijf, doorgaan op dezelfde voet of het bedrijf verkopen.