Xpol levert bloemen aan supermarkten. Ze zijn een relatief kleine speler op de markt. Tom Vermeer en Hans van der Goes: „Grote partijen in de markt kunnen schaalvoordelen behalen, maar het is geen garantie dat je goedkoper in kunt kopen. Het gaat erom dat je het proces zo compact mogelijk maakt.” Om dit te realiseren investeert Xpol bovengemiddeld in technologie.
Normaal gesproken vliegt Tom Vermeer zo’n zes keer per jaar naar Kenia. Ook compagnon Hans van der Goes pakt regelmatig het vliegtuig om kwekers te bezoeken. Dat dit nu al lange tijd niet kan, vinden de twee steeds lastiger worden. „Normaal is er meer interactie met elkaar. Ook met klanten is het overleg anders. Categorymanagers werken tegenwoordig vaak vanuit huis. Je merkt dat er minder feeling met de business is”, ervaart Tom Vermeer van Xpol.
We spreken af op het bedrijf, in Rijsenhout. Xpol bestaat tien jaar. Een handelsbedrijf wil Vermeer het liever niet noemen. Hij stelt dat ze een andere werkwijze hanteren dan veel andere bedrijven. „Wij kijken niet naar marktprijzen of naar de klok. Als de markt slecht is, gaan wij niet bijkopen om onze marge te verbeteren. Wij hebben lijnen lopen met onze klanten en daar zetten we een paar kwekers achter. Zij ontvangen een vaste prijs, ongeacht wat er gebeurt in de markt. Wij staan voor een kwalitatief, vers product.”