Wisselvallige geluiden uit de markt over calla. Vooral vanuit de retail is de vraag wat mak. En het aanbod kent een groot verschil in kwaliteit. Trouwmaand september moet het gaan doen voor de calla, hopen kwekers.
De handel heeft moeite met het aan de man brengen van calla’s. „In coronatijd waren ze een tijd flink aan de prijs. De verkoop loopt nu aardig terug”, zegt Ronald van Norde, hoofd inkoop van Floris Holland. „En kwalitatief laat het hier en daar wat te wensen over. Het gaat dus moeizaam.” Volgens de gesproken handelaren lijkt er een tweedeling te ontstaan op de markt. „Er is een groot verschil in kwaliteit. Het mag helemaal niks kosten, of er wordt juist heel veel voor betaald”, zegt Frank Heemskerk van handelsbedrijf Kariflex.
De trouwmarkt trekt nog wél aan de calla. „De witte Captain Ventura bijvoorbeeld, brengt goed geld op”, stelt Heemskerk. „Er wordt gericht gevraagd naar bepaalde soorten en daar betaalt de klant ook voor.” Het is vooral wit dat dan goed scoort. Ook roze profiteert. Kweker Eric Jansen merkt de afgelopen weken druk op de prijsvorming. Met een schuin oog kijkt hij naar ‘trouwmaand’ september. „Dat zal de prijs hopelijk omhoog drijven.” Om zich heen ziet hij collega-kwekers afvallen.