Carlos Manuel Uribe van Flores el Capiro teelt in Colombia op 130 ha chrysant. 90% van de productie transporteert hij overzee naar Europa, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Chili en Japan. In januari 2023 verstuurt Uribe de 10.000-ste container met chrysanten de zee over. Daarmee is hij voorloper in zeevracht van bloemen. De verwachting is dat de komende jaren zeetransport van bloemen uit Afrika en Zuid-Amerika hand over hand toeneemt.
In 2006 vervoerde Uribe voor het eerst chrysanten per container. De reden? Het is goedkoper dan luchtvracht. „Ik wilde meer concurrerend zijn tegenover de Nederlandse chrysantenkwekers.” Uribe leerde ook dat zeevracht betrouwbaarder kan zijn dan luchtvracht. „Met zeevracht heb je betere controle over de koelketen. Daardoor is de kwaliteit van de bloemen beter.”
Het gros van de bloemen die van Zuid-Amerika en Afrika naar een ander continent vervoerd worden, gaat per vliegtuig. Al jaren wordt gesproken over een shift naar zeevracht van bloemen. Deze shift lijkt urgenter dan ooit. Dit bleek maar weer eens op de Flowers by Sea conference van IFTF in Vijfhuizen op dinsdag 8 november.