Aloë vera groeit al een paar jaar behoorlijk. Zowel de productie als de middenprijs laten een opwaartse lijn zien. De plant lift dan ook mee op meerdere trends: die van groene planten, succulenten en de gezondheidshype.
Als de import van stekmateriaal het afgelopen jaar geen beperkende factor was geweest, had er nu waarschijnlijk nog meer Aloë vera uit gestaan. Niet alle kwekers kregen minder stekmateriaal, maar ze profiteerden wel van de tekorten die ontstonden. „Vooral aan het begin van het jaar liep het harder weg dan we bij konden maken. Nu kunnen we weer rustig uitleveren”, zegt Arjen de Mare van kwekerij Winco. Hij zag de markt flink groeien de afgelopen jaren. „Aloë vera heeft alle trends mee. Iedereen is bekend met de naam en de toepassingen.” En dat zijn er nogal wat. We maken er shampoo en drankjes van en in vele woningen is Aloë vera ’de apotheek in de vensterbank’. Een wondje of verbranding en de gel die de plant afscheidt, biedt verlichting.
Kwekerij Ovata verbond daar een actie aan voor een goed doel. Demi Ammerlaan: „Sinds 2012 sponsoren wij het onderhoud van een Aloë vera-plantage en de distributie in Oeganda; het project richt zich op door guerilla’s verminkte vrouwen. Met dit Aloëveld krijgen ze toegang tot een natuurlijk, gratis medicijn voor hun wonden.” Met het Because We Care-concept – hoes en boekje – trekt het bedrijf ook hier aandacht voor de problematiek.