Een meerderheid (bijna 80%) van de telers seizoensbloemen en bolbloemenassortiment bij Royal FloraHolland is vóór het voortzetten van promotie activiteiten van ‘365 dagen bloemen’ tot en met 31 december 2025.
Tijdens de productdag op 12 mei in de Keukenhof stemden de leden van de FloraHolland Productcommissies (FPC’s) seizoensbloemen en bolbloemenassortiment over voortzetting van de promotiecampagne. Bijna 200 kwekers en sectorgenoten waren aanwezig. Marion Klaver van het bureau Concept Factory en Gerard Gardien van Royal FloraHolland gaven uitleg over de lopende en toekomstige activiteiten van de promotiecampagne, die al jaren de titel ‘365 dagen bloemen’ heeft.
Nog eens drie jaar promotie
De bij Royal FloraHolland aangesloten telers van seizoensbloemen en bolbloemenassortiment konden al voor de bijeenkomst op Keukenhof digitaal hun stem uitbrengen. Voor wie dat nog niet had gedaan, was er na de presentaties nog gelegenheid om te stemmen. Uiteindelijk resulteerde dit in een positieve uitslag van 79,61%. Dat is ruim voldoende voor het voortzetten van de promotieactiviteiten voor de komende drie jaar.
Vier kernlanden
De promotie-activiteiten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn gericht op de bloemist, tuincentrum en andere verkooppunten, inclusief de betrokken exporteur/leverancier. Het doel is om hen 365 dagen per jaar te informeren, inspireren en activeren zodat ze met het brede sortiment seizoensbloemen en bolbloemenassortiment aan de slag gaan. Tweemaal per jaar wordt een fysiek magazine rond een bepaald thema uitgegeven. Online verschijnen vier edities; per seizoen een magazine om de doelgroep te inspireren. Op de site en via social media is het collectief continu actief. Daarnaast zijn er diverse activatieprogramma’s voor op de winkelvloer en in webshops
2000 telers aangesloten
Ongeveer 2.000 telers, aangesloten bij Royal FloraHolland, financieren de campagne 365 dagen bloemen. Ze dragen 0,10 % (bij 0-€200.000 omzet), 0,05% (2 ton-1 miljoen omzet) of 0,03 % (boven 1 miljoen ) af over hun omzet bij de veiling. Ook diverse veredelaars ondersteunen dit promotiecollectief. Deze productengroepen, waar ook telers van calla, exoten en bes-, trek- en snijheesters onder vallen, zijn samen goed voor ruim 450 miljoen euro omzet bij Royal FloraHolland. De productgroep zomerbloemen begon in 2010 met gezamenlijke promotie. Later haakten de andere gewasgroepen aan.